Event: Grand Seiko

Klockmaster Globen och Fältöversten arrangerade ett event för entusiaster av Seiko och Grand Seiko på Quality Hotel Globen i höstas. Inbjudan gick ut till klockintresserade genom forumet ”Klocksnack” och de tillgängliga platserna gick snabbt åt. Drygt 130 personer välkomnades till Quality Hotel Globen där de fick en kväll fylld av upplevelser.

På plats fanns Stefan Molin, Sveriges största och kunnigaste samlare av Grand Seiko. Med sig hade han ett urval av modeller från sin samling av historiska och nutida klockor. Den nordiska generalagenturen Optura var också där med de senaste modellerna från Grand Seikos kollektion och även deras servicechef Gisle Lysvol var på plats. Kvällens huvudnummer var en demonstration av monteringen av ett Springdrive-urverk. Huvudpersonen för detta nummer var urmakare Takuya Nishinaka från Seikos ”Micro Artist Studio” i japanska Shiojiri.

Kvällens besökare välkomnades till hotellets konferensavdelning där dryck och mat serverades. Publiken hälsades välkommen av Svante Nilsson, ägaren av Klockmaster Globen och personen bakom eventet. Ordet lämnades sedan över till Opturas servicechef som höll ett föredrag om Grand Seikos historia från dess begynnelse till nutid. Historiska milstolpar inom tillverkning, teknologi och design presenterades samt företagets filosofi.

Sedan tog urmakare Nishinaka plats på scenen där en urmakarbänk fanns placerad och som var utrustad med kameror, så att publiken kunde följa hans arbete utan att hänga över hans axlar. Bilden från kameran projicerades på salens storbildsduk där publiken kunde följa monteringen av urverket. Monteringen började med ett demonterat urverk som steg för steg skruvades ihop. Opturas servicechef Gisle Lysvol förklarade urverkets komponenter och dess funktioner. Efter urverkets montering fästes urtavla och visare och till slut boetterades det kompletta verket. Boetteringen avslutade presentationen och det var nu fritt fram för besökarna att komma fram till scenen och ta fotografier och ställa frågor.

Tidigare under dagen besökte Nishinaka Klockmaster Globens eget urmakeri. Där fick urmakarna en privat demonstration av Springdrive-urverket, vilket var väldigt uppskattat. Det var ett utmärkt tillfälle för Klockmasters urmakare att dela med sig, och ta del av kunskap från en av Japans bästa urmakare. Verktyg och tekniker jämfördes och Nishinaka gav tips på bland annat hur korntänger skulle slipas. Med sig från Micro Artist Studio hade han ett exemplar av klockmodellen SBGD201. En lyxklocka av världsklass, med en boett tillverkad i platina och med ett Springdrive-urverk med hela åtta dagars gångreserv. Ett riktigt mästerverk i japanskt hantverk. Denna modell tillverkas i extremt små volymer årligen och Nishinaka berättade för Globens urmakare att han var en av de få som bygger dem.

Sedan 1960 har Grand Seiko producerat de absolut finaste armbandsuren i Japan. Historiska milstolpar inkluderar bland annat referensen 3180, Grand Seikos första modell, 1967 års boettdesign 44GS som kom att definiera märkets designfilosofi, kvartsverket 9F år 1993 och lanseringen av Springdrive år 1999.

Springdrive är en revolutionerande teknologi där ett mekaniskt urverk har kombinerats med gångnoggrannheten från ett batteridrivet urverk. Utmaningen för tillverkare har alltid varit att skapa mekaniska armbandsur som håller tiden så bra som möjligt. Batteridrivna urverk utklassar mekaniska vad gäller gångresultat tack vare dess konstruktion och teknik. Men batteridrivna klockor saknar något som mekaniska ur har, nämligen den emotionella kopplingen mellan bäraren och klockan. Att skruva upp och ställa klockan på morgonen eller vetskapen att klockan dras upp av ens handleds rörelse. Detta skapar ett band och en känsla av att klockan ”lever”. En liten mekanisk tickande maskin på handleden. Batteridrivna kvartsklockor saknar denna känsla när kraftkällan är batterier i stället för mekaniska fjädrar. Bäraren interagerar med klockan endast vid batteribyten och datumjusteringar var annan månad.

En ingenjör hos Grand Seiko hade drömmen om att konstruera en klocka som drivs mekaniskt av en fjäder med som skulle ha en gångavvikelse på endast 1 sekund per dygn, något som dåtidens batteriklockor presterade. 1977 började ingenjör Yoshikazu Akahane arbetet med en prototyp. Över 600 prototyper och 22 år senare lanserades ”Springdrive” år 1999.

Tekniken hos Springdrive kan inte beskrivas på något annat sätt än som en revolution inom urmakeriets värld. Ett mekaniskt urverk med en fjäder som drivkraft men med elektronisk tidsreglering. Springdrives konstruktion är identisk med en helt mekanisk klocka förutom de tidsreglerande komponenterna. I löpverket har gånghjulet ersatts av ett hjul med en permanentmagnet. Ankaret, balanshjul och spiralen har ersatts av två spolar, ett kretskort och en kvartskristall. Hjulet med permanentmagneten som kallas ”Glidewheel” är positionerat mellan de två spolarna. Spolarnas koppartrådar är extremt effektivt lindade för att maximera antalet varv och med minsta möjliga storlek. När drivfjädern spänns börjar hjulen i löpverket att rotera och glidhjulet med sin magnet roterar mellan spolarna. När en magnet roterar mellan två spolar genereras elektrisk ström. Denna ström leds in i kretskortet och vidare till kvartskristallen. Kristallen vibrerar med en jämn frekvens på 32768 hertz genom den elektriska strömmen. Denna vibration räknas av kretskortet som sedan jämför vibrationerna hos kristallen med varvtalet hos glidhjulet. Kretskortet bromsar glidhjulet och resten av löpverket med den magnetiska energi som skapas i spolarna. På så sätt bromsas urverket magnetiskt till att hålla en extremt jämn gång med minimala gångavvikelser. En teknik som inget annat märke behärskar eller levererar, unikt för Grand Seiko.

Läs mer på: www.klockmaster.com och www.grand-seiko.com

 

 

 

 

About author

Redaktionen

Någon av oss på redaktionen har skrivit det här. Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor, antingen här eller på info@hoom.se.

Liknande artiklar

Ferrari 488 GTB

Nya Ferrari 488 GTB är en modern efterföljare till klassikern 308 GTB men också till 458-serien som snart är ett minne blott. Formgivarna har lagt ...