Det hör inte till vanligheterna, men ibland besöker vi hem där allt verkligen stämmer. Det är ofta svårt att förklara exakt varför, men när miljö, arkitektur, inredning och atmosfär hänger ihop uppstår en alldeles särskild sorts magi. Följ med oss till just ett sådant sällsynt hem.
På kullarna i West Hollywood, ovanför den mytomspunna Sunset Strip, växer tomterna verkligen inte på träd. Att hitta en stor ledig yta i det tätbebyggda och enormt eftertraktade området är nästintill omöjligt. Så när arkitekten Paul McClean fick tag i en tomt på närmare 5 000 kvadratmeter gav han sig i kast med projektet med höga ambitioner. Skissandet på det hus som skulle få namnet Devlin tog sin början redan 2013, men det komplicerade bygget pågick sedan under flera år och det dröjde ända till 2017 innan huset slutligen stod färdigt.
This is one of the few houses featured in this volume where the lot was large enough that the program did not require a basement.
Så blev också resultatet ett hus utöver det vanliga. Redan i entrén sätts tonen av en vacker vatteninstallation, vars porlande ljud är en välkommen kontrast mot den högljutt susande storstaden bara några kvarter bort. Husets fasad är klädd i så kallad Shara Noir-marmor, en mycket elegant svart marmor med gyllene vener, som bryts i Tunisien. Samma marmor återfinns även invändigt, tillsammans med golv i ek och travertin.
Det första som möter en när man väl kommit in i huset är den magnifika utsikten över Los Angeles. Och en känsla av enorm rymd. Öppna planlösningar har sedan länge blivit vardagsmat, men när man ser hur skickligt och spektakulärt Paul McClean väver samman kök, mat- och vardagsrum påminns man om hur häftigt det faktiskt kan vara.
Med en yta på över 1 000 kvadratmeter finns det utan överdrift gott om plats i huset. På markplanet finns förutom kök, matsal och vardagsrum även kontor och hemmabio. Det gigantiska vardagsrummet kan dessutom bli ännu större, med en enkel knapptryckning glider nämligen dess enorma glasväggar åt sidan och förenar rummet med terrassen och trädgården utanför.
The continuous opening is the largest we have ever attempted and creates a situation where the entire lower level opens to the rear yard, connecting the house to the exterior environment.
Spektakulära pooler har blivit något av signum för Paul McClean och den här gången har han verkligen överträffat sig själv. Den halvmåneformade bassängen sticker nämligen ut över kullarna på ett minst sagt spektakulärt sätt och när man sitter i poolen känns det nästan som man svävar över mångmiljonstaden långt där nedanför.
Artikel ur magasinet HOOM – det går bra att dela detta material.
Text: Mats Eriksson Foto: Simon Berlyn och Jim Bartsch