Många anser att Porsche 911 är den mest ultimata sportbilen någonsin. Med sin sportiga design och enastående prestanda erbjuder den en körupplevelse som få andra fordon kan mäta sig med.
Trots sin extremt sportiga karaktär överraskar Porsche 911 genom att vara förvånansvärt bekväm och praktisk för vardagligt bruk. Den är lite av sportbilarnas sportbil. De nya 911 Turbo-modellerna följer samma linje konsekvent. Det här är modeller som imponerar med otrolig prestanda och en imponerande körupplevelse. Trots att den grundläggande motorlayouten inte har ändrats, har varje detalj optimerats, finslipats och förbättrats. Till exempel används nu större avgasturboladdare och piezoinjektorer för första gången. Dessutom har man integrerat avgasgrenrör från 911 GT2 RS för att förbättra responsen och verkningsgraden, tack vare optimerade flödesförhållanden.
Laddluftkylningen och motorns insugning har konstruerats om helt. Tidigare försågs laddluftkylarna med kylluft via sidoluftintag i bakskärmarna medan insugen motorluft transporterades via ett baklucksgaller. Denna princip är omvänd i de aktuella 911 Turbo-modellerna. Detta märks också på laddluftkylarnas två utsläpp mellan avgasrören i den bakre skyddsplåten. Detta ger effektivare luftflöde och laddluftkylning – och därmed mer kraft. Resultatet är imponerande. Och extremt sportigt. Aggregatet levererar 427 kW (580 hk) i 911 Turbo och 478 kW (650 hk) i 911 Turbo S. Accelerationen är enastående. 911 Turbo kommer upp i 100 km/h på 2,8 sekunder med Launch Control och 200 km/h på 9,7 sekunder. 911 Turbo S kommer upp i 100 km/h på 2,7 sekunder med Launch Control och 200 km/h på 8,9 sekunder. Topphastighet: 320 km/h i 911 Turbo och 330 km/h i 911 Turbo S.
Helt ombyggda 8-växlade Porsche Doppelkupplung (PDK) möjliggör extremt snabba växlingar utan att avbryta kraftflödet – inte ens en millisekund. I jämförelse med tidigare generationer gör nya 8-växlade PDK att man i betydligt lägre grad behöver kompromissa mellan komfort, prestanda och verkningsgrad.
Porsche Center Stockholm har en anrik historia. Anläggningen öppnade sina dörrar för första gången år 2005 och är därmed Sveriges äldsta Porsche Center.
Adrenalin med en knapptryckning, inklusive gåshud: det standardmonterade Sport Chrono-paketet med körlägesväljare. Det ger chassit, motorn och växellådan en ännu sportigare inställning. I paketet ingår även Porsche Track Precision-appen samt däcktemperaturindikering. Med körlägesväljaren och Sport Response-knappen på ratten kan du välja mellan fem olika körlägen: ”Normal”, ”Sport”, ”Sport Plus”, ”Individual” – så att du kan anpassa bilen ännu mer efter din personliga körstil – och ”Wet Mode”.
I Sport-läget får 911 Turbo-modellerna ännu mer dynamisk respons. I Sport Plus-läget säkerställer Porsche Active Suspension Management (PASM), Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) och bakaxelstyrningen sportigare dämpning, ökad krängningsstabilisering och mer direkta styregenskaper vid kurvtagning.
Sedan har Sport Chrono-paketet ytterligare tre funktioner:
- Den första är Launch Control, som kan användas för att uppnå bästa möjliga acceleration från stillastående i Sport Plus-läget.
- Den andra funktionen är den så kallade motorsportsinspirerade växlingsstrategin. I detta läge är PDK inriktad på extremt korta växlingstider och optimala växlingspunkter för maximal acceleration. För kompromisslös prestanda som är idealisk för racerbanan med tydligt aktiva växlingar.
- Den tredje funktionen aktiveras via Sport Response-knappen mitt på körlägesväljaren. Motorn och växellådan förbereds då för snabbast möjliga frigöring av kraft. Resultatet: maximal respons – i cirka 20 sekunder.
Läs mer på: Porsche Center Stockholm, du kan även följa dem på Instagram: porschecenterstockholm.