Ferrari SF90 Stradale

Hela tre elmotor har kopplats samman med Ferraris mångprisbelönta V8-motor i laddhybriden SF90 Stradale. Med tusen hästkrafter är modellen både snabbare och starkare än LaFerrari. Nya tider kräver nya lösningar och Ferrari visar åter vägen.

Självklart är det Ferraris prisbelönta dubbelturbomatade V8 som sitter i SF90 Stradale, men nu uppborrad till 4,0 liter. Det finns flera nya detaljer i motorn som dessutom uppgraderats med ny typ av insprutningsteknik. Summa summarum plockar man ut 780 hästkrafter, mer än någonsin ur en åttacylindrig maskin från Maranello. V8:an får hjälp av inte mindre än tre elmotorer. Den ena, en så kallad MGUK-enhet, är placerad baktill mellan V8:an och den nyutvecklade dubbelkopplingslådan med åtta växlar, och de båda andra förenade med den främre hjulaxeln. Ferrari SF90 Stradale är helt enkelt fyrhjulsdriven.

The car’s name encapsulates the true significance of all that has been achieved in terms of performance. The reference to the 90th anniversary of the foundation of Scuderia Ferrari underscores the strong link that has always existed between Ferrari’s track and road cars. A brilliant encapsulation of the most advanced technologies developed in Maranello, the SF90 Stradale is also the perfect demonstration of how Ferrari immediately transitions the knowledge and skills it acquires in competition to its production cars. 

Färden från 0-100 km/h går på 2,5 sekunder och 0-200 km/h på 6,7 sekunder. Toppfarten ska enligt Ferrari ligga på 340 km/h. Extra plus för att bilen går att köra på enbart el. Det är möjligt i sådär 2,5 mil men då är toppfarten begränsad till 135 km/h.

Läs mer på: www.ferrari.com

About author

Redaktionen

Någon av oss på redaktionen har skrivit det här. Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor, antingen här eller på info@hoom.se.

Liknande artiklar

LaFerrari

LaFerrari är en supersportbil som endast tillverkas i 499 exemplar. Motorn, en V12:a och elmotor, har en totaleffekt på 963 hästar. Förbränningsmotorn på 6,3 liter ...